Inom Mariehamns stad arbetar drygt 800 personer inom många olika branscher. Deras största verksamhetsområden är äldreomsorg, barnomsorg och undervisning, men de arbetar också med frågor som gäller t ex stadsplanering, trafik, kultur, räddningstjänst, idrott och fritid.
Mariehamns stad
Kommun
HR Timbank med inriktning rekrytering
Mariehamns stad använder AGERA HRs tjänst HR Timbank för att få kvalificerat stöd i HR-frågor, framför allt vad gäller att stödja personalkansliet med specialistkompetens i syfte att stärka upp processen och kvalitetssäkra rekryteringen av ledande tjänster och specialister. Under sommar och höst 2021 nyttjades HR Timbanken delvis till rekryteringen av ny stadsdirektör.
Det mest utmanande för en liten ort som Mariehamn är samma som på alla mindre orter, att bibehålla objektivitet på en plats där många redan känner varandra. Det var därför särskilt önskvärt med en så objektiv, rättvis och fördomsfri rekryteringsprocess som möjligt.
Kompetensbaserad rekryteringsmetodik, där den utsedda rekryteringsgruppen valde ut de mest kritiska kompetenserna för en stadsdirektör. Därefter fick samtliga kvalificerade kandidater besvara två arbetspsykologiska tester, vilka genererade en matchningsprocent. Vid intervjun ställdes situationsbaserade frågor där kandidaternas svar betygsattes av intervjugruppen.
Den kandidat som fick högst matchning baserat på såväl testresultat som intervju blev vald till ny stadsdirektör för Mariehamns stad.
Mikael Rosbäck
Bildningschef i Mariehamns stad
Copyright © 2024 AGERA ADVISER HR SVERIGE AB | Integritetspolicy
AGERA HR är ett HR-konsultbolag i Stockholm som arbetar för
att individer och verksamheter ska kunna nå sin fulla potential. Våra HR-konsulter utför interimsuppdrag, rekryteringar, utbildningar och projekt inom HR och organisation.
– Vi är er engagerade, effektiva och personliga HR-partner!